Listopad

 

 2014

 

Hlavní stránka

 

 

 


 

 


Popisovaná místa v PR Hruboskalsko jsou dostupná na trasách turistických značek. Netřeba vstupovat mimo cesty.


 

Citát na uvítanou:

"Krajinou zažloutlých brožovaných časopisů

šlapem spolu přes kopce a plyskýře

šťastni, spojeni rukama od smůly

jablko nezralé hříšně cestou přes plot utrhnem

z toho slunce pršet nebude

pod nohama klacky směrem na maják Trosky"

- Hugo, z básně "Českým rájem", 1985

Vyhlídka "jako na váze"

V jednom zámku poblíž Sobotky právě probíhá prohlídka. Návštěvníci se zastavili u starožitné ocelorytiny, na níž výletníci v dobovém oblečení pohlížejí z vyhlídky přes bohatě pískovcové skalní město na vzdálené Trosky.

"Tady vidíte," vysvětluje mladičká průvodkyně, "jak si malíři devatenáctého století pomáhali fantazií, když kreslili nějakou krajinu. Tak veliké skalní město blízko Trosek není. Ta vyhlídka na obrázku tedy neexistuje, a je vymyšlena, aby kresba vypadala co nejvíc romanticky. Až si to prohlédnete, vrátíme se zpátky na chodbu."

Jeden starší pán zkoumá obrázek poněkud déle, pak se zatváří, jakoby krajinu poznával, a povídá:

"Slečno, byla jste někdy na Valdštejně?"

 


 

Taková zvídavá otázka - která vyhlídka mohla být tou první, z níž se první výletníci rozhlíželi po skalním městě? Lehká odpověď: tou první mohla být jen vyhlídka ze zdí hradu Valdštejna, a to směrem přes skalní město na Trosky - ovšem dokud nebyla postavena silnice "valdštýnsko-skalská", která přinesla další vyhlídky, třeba dnes zapomenutou vyhlídku u Čertovy ruky (zaznamenanou jen na starých pohlednicích), potom "vyhlídku na Skalní město", dnes zvanou U Lvíčka, a nakonec i nejvíce známou vyhlídku na Kapelu.

Vyhlídka U Lvíčka je na dojmy z působivého pohledu na mohutné pískovcové věže a masívy nejbohatší, nádherně panoramatická, a poněkud připomíná starou váhu. Do široka rozložený pohled na Kozákov a kopcovitý obzor (vzadu při vhodné viditelnosti a sněhové pokrývce vykukují Krkonoše) jako misky na starých vahách uzavírají zarostlé masívy Čertovy ruky na levé straně a Cikána po straně pravé. Uprostřed, jako jazýček vah, dominuje seskupení věží kolem Sfingy. Vrchol Cikána tvoří pohádkový svět tak uzavřený a nedostupný, že není možné si při pohledu na něj nevzpomenout na Doylův "Ztracený svět". Cikán je ostrov sám pro sebe, nezávislý na okolí. Jen ten malý dinosaurek chybí.

Na vyhlídce U Lvíčka je podrobný reliéf s názvy věží. Můžeme si prohlédnout pěkně jednu po druhé, a třeba i vyhledat podobu Sluneční věže, kde je v jeskyni do pískovce vtesaný reliéf s tváří Josky Smitka. Zhotovil ho sochař Valerián Karoušek. Jeskyně je dostupná jen horolezecky.

 

Sfinga (vlevo) jako jazýček na váze, vpravo nepřístupný masív Cikána

 

Levá strana váhy - skalní masív Čertova ruka, úplně vlevo vykukuje Sluneční věž.

 

Vyhlídka U Lvíčka je zajímavá i jinak. Je tu plochý opracovaný balvan, který možná sloužil jako spodní část glorietu, vyhlídkového altánu. Je tu plošinka s otisky brzdných drah - dříve tu bývalo cyklistickým zvykem dojet na okraj propasti "na doraz". Tady měly brzdy trubkového oře  před zraky vyděšených pěších turistů předvést, co pro ně znamená povel "Zastavit!". Bohužel zlomyslná setrvačnost může tělnatějšího cyklistu přehodit přes řidítka do hlubiny. U Lvíčka skutečně došlo k vážnému úrazu cyklisty, který se zřítil z vyhlídky do nepřístupného terénu.

 

Okraj propasti na vyhlídce U Lvíčka s otisky brzdných drah

 

 Fenomén zvaný F.B.

 

Je to pouhá náhoda? To si takhle nějaký putující chodí po hruboskalských cestách (značených, pochopitelně) a na pískovcové stěnce vidí monogram F.B.

"Pěkně vykreslené béčko," řekne si putující, "devatenácté století, to ještě uměli pěkná písmena."

Tohle si putující řekne a jde dál. Zajde až ke Krokodýlovi, a zase vidí monogram F.B.

"Pěkně vykreslené béčko," řekne si putující, "to už tady dneska bylo."

A zase jde putující dál. Takhle ve stínu pod převislou římečkou podzimní slunce osvětluje další pěkný monogram.

"Zase F.B.," řekne si putující a začne panikařit z nálezu podivného fenoménu. Je to pouhá náhoda? Možná některý host ze sedmihorských lázní chtěl tímto způsobem zaznamenat svoji přítomnost. Iniciály F.B. s typickým tvarem béčka, někdy s letopočtem, někdy bez,  jsou rozeseté ve Skaláku na hojně navštěvovaných místech.  Je tu rok 1895, následuje rok 1914 a další je rok 1928. Rozsah těchto tří letopočtů pokrývá celý dospělý věk. Je zajímavé, jak tvar písmen vystihuje náladu příslušného období. Rok 1895 je vyveden pečlivě až úředně stroze, rok 1914 je chudičký a úsporný jak válečná léta, a rok 1928 odpovídá rozevlátému stylu art deco. Vyrytých monogramů F.B. se jistě najde na stěnkách a balvanech podle cest  mnohem víc, zejména pokud jejich autor navštěvoval lázně každoročně. Stačí si jich všimnout...

 

Monogram F.B. z roku 1895

 

Podobný monogram z roku 1914

 

Do třetice - stejný monogram F.B. z roku 1928

 

 

Podzim

 

Stříbrná vlákna pavučí,

to stáří bílý je vlas,

a dálky měkce zamžené,

zastřený očí jas.

 

Pod spadlým listím v záhoně

spí vůně růží od léta,

to tiché jeho vzpomínky

 na léta mládí zakletá.

 

Jde tiše s hlavou schýlenou

a vzpomínkám jen žije,

slyš větru kvil, to přesmutné

přehrává melodie.

 

A v listí, v trávě zavlhlé,

smáčené ranní mhou,

jak srdce jeho stesklo si,

to slzy jsou...

 

K.Babánek, 1934

 

 


 

 

Hruboskalský značkovník

 

Těžko se už zjistí, kam přesně posílala takhle plechová rezavá šipka zasazená do kůry letitého smrku - ale v době svého mládí byla jistě hodně užitečná...

 


 

 

Citát na rozloučenou:  "V Č.ráji se kolem skal a po skalách příliš jezdit nedá. Buď člověk jede po silnici, nebo se brouzdá terénem, který je sjízdný jen velice obtížně. Tolik jako tam jsem kolo ještě nenosil na rameni. Každý biker, který skály, ať už hrubé, nebo jiné, v Č.ráji navštívil ví, že zajet mezi ně, tam kde je fůra písku, napadne člověka jen jednou, protože ten písek se na kolo nalepí jak prase a co to pak dělá s řetězem a řazením je fakt "lahoda". Takže s kolem do písku mezi skály - NO MORE!!" - z internetové diskuse

 

Hlavní stránka