Povídka:
"Skála osadních slibů"
Někdo
tahá na vandr obrázkový herbář, někdo rum, jiný zase hezkou
kamarádku, a Péťa vozí černého kocourka Macka a rezavého psa
Hafíka.
Péťa je
členem T.O.Strážci skal. Hafík a Macek s ním poctivě jezdí za
osadu a hrozně touží mít domovenku, stejně jako Péťa, šerif
Klika, osadnice Rybí žábra, nebo oblíbený kamarád Džulajda. Péťa
za tiché podpory celé osady ignoroval jejich škemrání, prosby
odmítal slovy, že by se museli nejdřív všichni zbláznit, aby
chtěli vodit po nádraží psa a kocoura s domovenkami přilepenými
na chlupaté tlapy izolepou. Přesto Hafíkovo a Mackovo trpělivé
snažení a vzorné chování obměkčily osadníky a udolaly šerifa,
který nakonec určil slavnostní den, kdy se měli Hafík a Macek
stát platnými členy T.O. Strážci skal.
V podvečer
slavnosti se zjistilo, že na osadním campu ve Studánkové
roklince došlo dřevo, a šerif Klika povolal osadníky k doplnění
zásob. Od práce v lese byli osvobozeni tři: kamarád Džulajda,
pro neschopnost vzít do ruky jakýkoli pracovní nástroj, a Hafík
a Macek pro přílišnou horlivost, s jakou se naopak na pracovní
nástroje sápali. Aby ti tři trávili čas, po který ostatní
pracovali, nějak ušlechtile, dostal Džulajda za úkol předčítat
Hafíkovi a Mackovi z nějaké hodnotné literatury. A tak kocour a
pes spočívali v trávě u Džulajdových nohou a pozorně naslouchali
přednesu z knihy "Ďábelský jezdec savany". Po chvíli
čtení se Hafík obrátil na Džulajdu:
"Macek
se ptá, jak hrdina Nick O´Hara v temné noci když putoval
pustinou poznal, že za šutrákem číhá lstivý předák z falešného
ranče, když není kocour a v noci nevidí, a potom tasil a skolil,
jak jsi to tam četl, Džulajdo."
"Tomu
se říká instinkt," laskavě odpověděl Džulajda.
"Prostě
to je takový šestý smysl, který ti řekne co bude, i když to
ještě nevíš."
Macek s Hafíkem si začali šuškat, a Hafík pokračoval:
"Macek se ptá, jestli je to šestý smysl, když si myslí že za
chvilku řekneš, že ti kvůli nám vyschlo v hrdle, a půjdeš do
hospody."
Šerif vracející se s lesa se souškou na rameni odpověděl za
Džulajdu, že tohle není šestý smysl, ale prachobyčejná jistota,
a jelikož současně ostatní osadníci končili řezání a ukládání
dřeva, dokázal Džulajda, že šerif má vždycky pravdu, sklapl
knihu a
šel do hospody. Vrátil se v hluboké noci, když osada už
spala a z ohně zbyly rudé uhlíky. Jeho ukládání do spacáku
provázelo všelijaké hihňání, šustění, mlácení a bouchání, ale
podobné zvuky patřily k jeho nočním návratům, takže to nikoho
nevarovalo.
Ráno, když slunce prosvítilo stromy v roklince a hřálo do
borůvčí, šerif Klika vstal a šel pro vodu. Jak se blížil k
prameni, stanul jako přimrazený. Kousek za campem v závěru
roklinky vyrůstá z mechové trávy a kapradí osamocená pískovcová
věžička, nižší než věže v nedalekém skalním městě, ale o to
půvabnější. Má spárami zjizvenou údolní stěnu, ve dne zlatě
ozářenou sluncem, a v noci stříbrnou od měsíce. Ta stěna je pro
členy T.O.Strážci skal posvátná. Jejich předchůdci do ní vyryli
název osady, a každý nový člen pod ní skládal svůj osadní slib.
Proto se věžička nazývá Skála osadních slibů. Déšť sice
za roky ohladil hrany písmen, ale jméno osady stále hluboce
vtesané do kamene nabádá osadníky k věrnosti a soudržnosti.
Proto je věžička opatrována a ctěna s posvátnou úctou.Toho rána
šerif, jako hlavní ochránce osadní tradice, stál a zíral. Do
stěny, kus nad nejvyšším kapradím jsou zatlučeny hřeby, na nich
visí síť, a v síti někdo spí. K šerifově hrůze se zadní částí
těla neuctivě dotýká památného vtesaného nápisu T.O.Strážci
skal.
Šerif
už pro vodu nedošel. Ranní kávu musela vařit osadnice Rybí
žábra, šerif bojoval za čest osady, lomcoval rozespalým
Džulajdou a spílal neznámému mladíkovi, který probuzen halasem
sundal ležení se stěny, pohodlně si balil kletr a se zájmem
naslouchal šerifovu láteření. Byl to horolezec Skoba, se kterým
se Džulajda spřátelil večer v hospodě a přivedl ho přespat na
camp, což bylo vykonáno podle špagátnických zvyklostí.
"Helejte, mně je jedno, jestli tahle skála je vandrácký
pohřebiště nebo obětiště, nebo co," promluvil Skoba."Jen jsem
chtěl říct, že podle horolezeckého průvodce se jmenuje
Jehelníček, a je to poslední nelezená skála v celé oblasti.
Dlouho jsem ji nemohl najít, sem totiž nevede žádná pěšina, ale
díky Džulajdovi jsem ji našel. Líbí se mi, je slunečná a hezká.
Bez ohledu na vaše city na ni vylezu, protože potřebuju mít
prvovýstup. Když budu mít prvovýstup, můžu se zúčastnit EXPEDICE
ALPI. Skvělá akce. Tak se smiřte s tím, že vám ji pošlapu."
Šerif
nad takovou drzostí zkoprněl, nad campem se rozhostilo nevraživé
ticho. Osadní posvátnost, totem všech totemů, by měl být nazýván
dětinským názvem Jehelníček a znesvěcen rozdrbanými lezeckými
škrpály nějakého cizího expedičníka?
Trampská srdce odpověděla
zcela jasně a jednomyslně: nikdy! Osadníci se přimkli k šerifovi
a stíhali Skobu ošklivými pohledy, kromě osadnice Dešťové kapky,
která si zachovávala roztomilost v každé situaci.
"My,
kdybysme chtěli," řekl tvrdě šerif, "tak bysme na Skálu
osadních slibů vylezli jako první sami, a klidně bysme tam
vztyčili osadní vlajku. Ani bysme nepotřebovali tyhle kovovové
hračičky, a tyhle směšný provázky."
Skoba
byl muž činu.
"Tak si
tam vylezte a vztyčujte," řekl klidně, "já si jdu pro posilu. Na
Jehelníčka se dostanu, i kdybyste mě sestřelovali
zápalnými
šípy. Chacha."
Hodil si kletr na záda a odešel.
Osada se shromáždila pod stěnou.
"Asi
jsem to přehnal. Je to přece jen trochu vysoko," usoudil šerif s
hlavou zvrácenou k vrcholu.
"Kde je
Džulajda? Sám tohle zavařil, ať ukáže, jak na tenhle stožár z
pískovce dopravit vlajku osady, a zachránit prvovýstup pro
osadu."
Péťa
připomněl šerifovi, že v podvečer by se mělo u skály odehrávat
přijímání nových členů, Macka a Hafíka, ale šerif jen
mávl rukou
a k Hafíkově a Mackově zděšení řekl, že je třeba myslet na
obranu věže, a rozdávání domovenek se odloží.
T.O.Strážci skal se začali připravovat k obraně. Šerif kudy
chodil každému vykládal jak všechny přepere, osadnice Rybí žábra
se s nožem v ruce plížila po campu a vykřikovala "mrtvej
horolezec, dobrej horolezec", pacifista Péťa si sbíral do
žracáku borové šišky, ale vyhazoval ty hodně tvrdé, a Džulajda
se šel posílit do hospody, odkud se vrátil vysílený, ulehl do
spacáku pod smrček, a usnul. Macek s Hafíkem přihlíželi válečným
přípravám s obavami.
"Nebude domovenka," vzdychal Macek, a do trávy skápla slzička.
Tak
seděli a vzdychali, potom pomohli Péťovi sbírat méně tvrdé
šišky, nakonec šli za Džulajdou a začali ho budit. Z horečných
řečí bouřících na campu usoudili, že když Džulajda vyleze s
vlajkou na skálu, horolezci nechají osadu na pokoji, a domovenky
ještě dnes budou. V radostné naději to provedli. Pro Macka byla
hračka přinést ze stožáru osadní vlajku a pověsit ji Džulajdovi
na krk, aby ji po cestě neztratil. Těžší bylo dopravit Džulajdu
nepozorovaně pod stěnu, ale i to se podařilo, když vysvětlovali
zvědavcům, že Džulajda sice není při smyslech, ale touží rovněž
zaujmout bojovou pozici.
"Já
jdu sám, netahejte mě pořád," vrčel Džulajda, když ho Macek s
Hafíkem postrkovali kupředu. "Do výčepu přece trefím."
Co
se potom dělo na údolní stěně Skály osadních slibů
zůstalo tajemstvím. Jen útržky náhodných svědectví hovořily o
podivném rozhovoru, nesoucím se shůry ‑ Džulajdův hlas prý jasně
říkal: "to je hrozná zkratka, tudy do restaurace nebudem
chodit,
tolik příkrejch schodů" a taky "netahej mě pořád za vlasy,
kocoure, nevíš, že mě spolehlivě táhne žízeň?"
Jistotou bylo, že když k poslední nelezené pískovcové stěně
dorazila na vše odhodlaná tlupa horolezců, vlála na vrcholu věže
vlajka T.O.Strážci skal. Dole v kapradí hrdě čekali Macek a
Hafík na vytoužené osadní členství.
"To
jsem blázen," vrtěl hlavou šerif Klika, a stejně nevěřícně se
tvářili osadníci i Skoba s horolezci. "Jak se tam ta vlajka
dostala?"
"Kde
je Džulajda?" vzpomněl si Péťa. Vzpomněl si zbytečně, protože v
ten okamžik to věděli všichni. Do Studánkové roklinky se z výšky
neslo děsivé, drásající UÁÁÁ. Hafík jemně zatahal Péťu za
maskáče a oznámil mu, že Džulajda nemůže dolů. Další dění ve
Studánkové roklince později popsal šerif v osadní kronice jako
potupné. Byl nucen oficiálně požádat Skobu a jeho přátele, aby
byli tak hodní, provedli na osadní skálu prvovýstup, a sundali
zatraceného Džulajdu. To se nedalo provést rychle. Skoba si
sice, sledován zjihlým zrakem osadnice Dešťové kapky a za
pozornosti všech přítomných, vedl jako prvolezec zdatně, ale
musel do stěny osadit dva kruhy a vzdorovat stresům z Džulajdova
vytí.
Slunce zapadalo, v červáncích zrůžověly pískovce, osadní vlajka
byla vrácena na stožár, a šerif měl neobyčejně dobrou náladu.
Tak dobrou, že když se na ztemnělém nebi zachvěla první hvězda,
svolal osadu, předal Hafíkovi a Mackovi domovenky a obřadně je
přijal za členy. Šerifovu euforii způsobilo neuznání Skobova
prvovýstupu, takže Skála osadních slibů zůstala úředně
panensky nedotčenou. Neboť Džulajdův výstup, jakožto výstup
neorganizovaného lezce neplatil, a neplatný byl i Skobův pokus.
Skoba se totiž během sportovního výkonu dopustil dvou závažných
chyb ‑ jako stupu použil vtesaného názvu osady, což bylo
hodnoceno jako nepřípustná umělá pomůcka, a kromě toho se zdržel
příliš dlouho zavěšen do smyčky, jelikož se osadnice Rybí
žábra vzbouřila a začala ho ostřelovat šípy, z toho jedním
zápalným. Rovněž se nechutně ukázalo, že zdůrazňovaná EXPEDICE
ALPI nebyla náročná pouť na vrcholky horských velikánů, ale
obyčejné organizované tažení po podtroseckých hospodách s heslem
ALkohol a PIvo, čehož, jak řekl šerif, nebylo škoda. Ale Skoba
se nevzdal. Uskutečnil EXPEDICI ještě tu noc s Džulajdou, a
podle Džulajdova bujarého návratu za svítání se jistě vydařila.
Novopečení osadníci Hafík a Macek od rána pak tiše seděli u
Džulajdova spacáku a čekali až se probudí. Hafík něžně utíral
orosené mužné čelo tlapkou, a Macek držel knihu "Ďábelský
jezdec savany". Jeho kocouří instinkt mu jasně napovídal, co
asi Džulajda řekne, až po probuzení požádají o další předčítání,
aby věděli jak to s Nickem O´Harou vlastně dopadlo.
Šerif s osadníky měli od rána plno práce. Slíbili totiž
horolezcům, že řádně označí cestu k Jehelníčku, aby ho příště
mohli ve skalnatých údolíčkách a roklinách pohodlně najít.
Udělali pěknou tabulku se šipkou a nápisem "K Jehelníčku" a
připevnili ji na začátek sousední rokle, plné bahnitých stezek a
močálových louží, tak aby ukazovala tam, kde se z ostružin a
ponurých černých balvanů zvedají k nebi hrozivé skalní věže,
větrné a nebezpečně hladké.

Trapsavcem
snadno a rychle
(příručka pro začínající povídkáře)

"K ohni raději nechoďme..."
To by nebyla trampská povídka, aby nezačínala tím, že někdo sedí
v noci u ohně, hraje na kytaru, zadumaně hledí do plamenů,
a někdo neznámý do toho ČIROU NÁHODOU přijde. Krásná dívka, Jeníček s Mařenkou, bludné strašidlo,
zapomenutý houbař, někdo, kdo do tohohle lesa jezdil na čundr
před třiceti lety, zatvrzelý paďour, vlk od
Karkulky, naštvaný otec, odpovědný poštovní doručovatel, a konečně cizí tramp, který s nikým a
ničím nemá nic společného.
Pilný čtenář naší příručky okamžitě vyhrkne: "To ale musí být
hrozný dialog při takovém setkání!" Správně. Seznamovacím větám
typu: "Hele, oheň!", "To jsme rádi, že jsme v tom pustém lese
našli nějaké lidi!", "Dobrý večer!", "Můžu si přisednout a
poslechnout si kytaru?", "Máte něco k jídlu?" se nelze
vyhnout. Právem se takový začátek povídky řadí mezi klišé.
Víme, že v prvních čtyřech větách se musí děj rozběhnout,
nebo alespoň je nutné nějakým šokem ulovit čtenářovu zvědavost.
Vyplácat věty na popis kdo sedí u ohně, kdo zrovna přiložil,
komu je zima, a kdo první zahlédl náhodného příchozího není
nejlepší výběr. Pokud taková scéna nemá opodstatnění jako
důležitá součást dalšího děje, raději se onomu klišovitému
nočnímu přicházení k ohni, které bývá používáno až příliš často,
vyhněme.
Pokud náhodně přicházecí noční scénu do povídky nezbytně potřebujeme,
věnujme hodně pozornosti popisu prostředí, čímž se alespoň
zčásti zbavíme zaběhlého klišé. Zavrhneme obvyklé ingredience
"okolní temný les", "plápolající plameny" nebo "hřejivý oheň", a
vezměme na pomoc nějakou fotografii večerního ohně. Co je na
fotografii vidět, to popíšeme. Například blízké osvětlené
větve, složenou hromádku dřeva, ešus s něčím bublajícím,
prskající jiskry, černé strašidelné tvary pobíhající v ohništi, ramena sedících,
stín klobouku, blýskavou
indiánskou čelenku - je toho hodně, čím může popis
fotografie s nočním ohněm náš začátek povídky učinit zajímavým,
neobvyklým a jedinečným. A pokud máme na vybranou, pošleme k ohni krásnou
dívku. To čtenáře zaujme a potěší. Zvláště kdyby ji
pronásledoval vlk od Karkulky, bludné strašidlo nebo naštvaný
otec.

|
|