Hlavní stránka

 

 

listopad 2019

 

 

Canc na uvítanou:

"Z čar dlaní země

prošlapanýma botama čteme

v mapách svých osudů

Steskem osamělá

krajina světla

potemněla

   -  Miky Marusjak, z letos oceněné básně "Zloději delikventi"

 

     Miniseminář jednoho porotce

 

Na počátku trapsaveckých věků vyslovila Briggi neskromné přání, aby příspěvky do trapsavecké soutěže kvalitou dosáhly na úroveň textů trampských písniček v té době uváděných na Portě. I když víme, že měla na mysli texty bratří Ryvolů, Tonyho Linharta, Kapitána Kida nebo Wabiho Daňka, po letošním ročníku soutěže můžeme směle prohlásit, že přání zakladatelky bylo splněno. Literární úroveň povídek je vskutku vysoká, což můžeme dokázat počtem vlastních přidělených bodů - z 95 hodnocených prací (včetně začátečníků) mohlo vstoupit do oceněných 38%. To znamená, že téměř každý třetí autor povídek si měl z ohně odvézt cenu včetně té nejvyšší. Podobně bodovali i ostatní porotci. Tady je ten důvod, proč bylo letos uděleno tolik cen, jako nikdy. Nešlo jinak.

Překvapující byla úroveň češtiny v povídkách, i těch začátečnických. V těchto časech SMS, zrychlených vět a omezení všech možných slovních odstínů na jedno neodstíněné slůvko podle anglického vzoru, nehledě na nesnesitelně zjednodušenou "češtinu internetově mediální" bylo potěšující, že slovní zásoba autorů se ukázala jako bohatě navršená spižírna. Dokonce se nenašlo příliš mnoho povídek psaných "úřední češtinou", která je v současné době módní a velmi častá v dílech  uznávaných spisovatelů.

Je vůbec něco, co by se dalo autorům vytknout? Jistě.

 

-  zbytečné popisy a zdlouhavé vysvětlování.

Tenhle problém vzniká, když autor nadřazuje své představy těm představám, které by měl mít při četbě čtenář. Příklad: osada vystupuje z vlaku za noci na pusté zastávce. Autor, který nadřazuje své představy, začne popisovat vzhled, minulost a zlozvyky jednotlivých postav, a když popíše všechny postavy včetně velikosti jejich báglů, pustí se do popisu okolní krajiny, kopců a lesů, ačkoli v té noční temnotě čtenář nemůže nic vidět a z postav ho přitahuje jen dívenka, která trpí roztržitostí. Povídka tudíž čtenáři připadá zdlouhavá, přeskakuje odstavce jak může a zastaví se až na popisu scény, kdy dívenka v nočním lese z roztržitosti zabloudí do náruče ztepilého lesního zaměstnance, což začíná být zajímavé. (Ukázka je smyšlená)

 

- rozpačité začátky.

První odstavce, kde se vůbec nic neděje a jen se jakoby "otevírá" prostředí a zdůvodňuje se, proč byla povídka napsána, by se měly, jak mnoho příruček "tvůrčího psaní" doporučuje, raději škrtnout. Rozpačitým začátkům hojně holduje tzv. "ich-forma", která si myslí, že volný tok myšlenek ze zhrzené duše vzpomínající na lásku/loňské sněhy/lepší časy čtenáře zaujme. Nezaujme.

 

- styl potlachového "veselého vyprávění".

Z předchozích vydání TD víme, že humor je velmi vážná věc, zvláště když se má napsat dobře. Naproti tomu veselé vyprávění je jen popis nějaké legrační příhody, ovšem mající sílu probudit a rozveselit podřimující tlachovníky. Tento typ příspěvků provází soutěž od počátku a není na škodu. Ovšem leckterá taková veselá vyprávění by mohla být pěknou humornou povídkou, kdyby si s ní autor trochu pohrál.

 

 - ploché a tlachavé vedlejší postavy

To je bolístka odjakživa a těžko s tím něco dělat.

 

- málo promyšlené scény

U povídek, kterých se tohle týká, mám v hodnocení obvykle poznámku "proč to nenapsal líp?" a tříbodovou odměnu. Nedomyšlenost a spěch je znamením takových povídek.

 

Přes všechny připomínky (nijak zásadní) se letošní ročník urodil velmi dobře. Ale další se blíží. Na www.trapsavec.cz Hafran spustil počítadlo došlých příspěvků. Únorový termín není daleko, a trampský Pegas by už měl křísnout kopýtky...

 

 

 

Momentka z trapsaveckého ohně v Soběšíně před čtyřiceti lety ve zpětně výročním roce 1979 - zřejmě chvíle po semináři.

Odleva Honza Dobiáš a Cimbura. Dívka s balíkem s cenami je Briggi.

 

Canc na rozloučenou:

"Svět trampské literatury je určen místem, které má a může mít tramping v životě jednotlivce. Trampský život probíhá především o víkendech a víkend, to je hlavně čas volna, odpočinku a zábavy. Takže trampové píší o přírodě, ve které táboří, o kamarádech, s nimiž putují, o láskách, které v přírodě prožívají."

                                                             -  Sint, 1979

 

Hlavní stránka