Trapsavecký oheň 
				 
				v roce 1979   
				 
				
				
				 Od 
				pátého ročníku v roce 1975 se několik let Trapsavec nekonal, 
				důvod odpovídal atmosféře oné doby. Ačkoli hlavní psavecká 
				soutěž chyběla, psavci nezaháleli a pilně zásobovali svými 
				příspěvky další literární soutěže. Podobně jako se říkalo, že 
				každý psavec musí mít svůj plátek, tak i každá osada musela mít 
				svou literární soutěž.  Mezi nejvýznamnější patřily 
				"Dřevěná Huba" a "Dřevěný Totem", kterou pořádala T.O. Estacado, 
				a "Dřevěný Šosák", patřící T.O. Slaboši. A byla i řada dalších, 
				většinou tématických - T.O.Krtci vyhlásila soutěž horrorů, Marko 
				pořádal několik let "Brdský pražec", Houla uspořádal soutěž k 
				výročí narození Jacka Londona ... kdo byl z psavců pilný, mohl 
				nasbírat hojně ocenění. Přesto všetrampský Trapsavec chyběl.  
				
				
				 Ke znovunarození centrální soutěže 
				pomohl Mladý svět. Honza Dobiáš zaštítil Trapsavce svou 
				osobností a místo k potlachu dodal Junior Camp CKM v Soběšíně u 
				Sázavy. 
				Poněkud netrampské prostředí, ale díky za to. Nakonec - 
				prostředí se vylepšilo tradičním totemem s lebkou, zdobeným 
				cenami za trojboj. Jakoby ani neuběhly tři roky od posledního 
				ohně v roce 1975! 
				
				Mladý svět, lépe řečeno jeho redaktor Honza Dobiáš, se v článku 
				"Oheň trapsavců" k soutěži přihlásil slovy:  
				"Přes všechny problémy s ochranou životního prostředí, ať si je 
				připouštíme nebo nepřipouštíme, skutečností zůstává, že příroda 
				v téhle naší zemi je tak krásná, až to bere u srdce. A tak je 
				zcela pochopitelné, že lidé, kteří tuhle přírodu mají rádi a 
				snaží se v ní prožít co nejvíc času a co nejpěkněji - jsou 
				naplněni dojmy, které velice často touží sdělit i druhým. To je 
				důvod, proč počet příspěvků, které týdně docházejí do Táborového 
				ohně, mnohokrát přesahuje možnosti této rubriky, proč už řadu 
				roků onen žlutý čtverec začíná 
				
				 básničkou, 
				takže dohromady by to 
				vydalo na slušnou sbírku, 
				proč u většiny ohňů 
				jsou tak 
				populární 
				soutěže v recitaci, 
				čtení povídek, 
				veselém vyprávění a 
				zpěvu s 
				kytarou, přičemž téměř výhradně jde o vlastní 
				tvorbu 
				soutěžících. A to byl také důvod, proč před osmi lety vznikla 
				idea literární soutěže, kterou pak Vlasta Štefanová z Hradce 
				Králové (řečená Briggi) s pomocí kamarádů přivedla na svět pod 
				názvem Trapsavec. Po pěti úspěšných ročnících 1971-1975 nastala 
				pauza (mezitím ovšem vzniklo několik dalších podobných soutěží v 
				různých místech republiky), letos dostala přetržená tradice 
				správný uzlík a Trapsavec se zhoupl do šestého ročníku. 
				
				Zraky psavců se upírají na Briggi. Až dokouří, vypuknou soutěže 
				..  
				
				
				Nebyl 
				to jen Honza Dobiáš, kdo šestý ročník organizoval, pomohli další 
				kamarádi, například Riki a Tapi vydali za pomoci Mladého světa 
				sborníček vítězných prací z pěti ročníků, hlavní slovo měla 
				ovšem "matka zakladatelka" Briggi. Uzávěrka pro 
				posílání prací byla 15.srpna a vyhlašovací oheň se konal 
				20.října.   
				Odpolední 
				soutěže se konaly v tradičním potlachovém duchu a nijak borce 
				nešetřily, nejvíce radosti vyvolal skok do dálky s vajíčkem v 
				ústech (zkuste si tuhle záludnost a rovněž se pobavíte). 
				
				  
				Tapi soutěží, úplně vpravo s úsměvem 
				sleduje její výkon Houla 
				
				  
				
				Soutěže v plném proudu - odleva:  Houla s rukama v 
				kapsách, pod hrncem si bubnuje na hlavu Higi, s vajíčkem v 
				ústech Honza Dobiáš a na konci vpravo s víčkem od ešusu je 
				básník Pedro 
				
				  
				
				Za chvíli začne seminář. Copak se 
				zase porotě nebude líbit? Povídky nebo básničky nebo snad bylo 
				příliš gramatických chyb? 
				
				Po soutěžích se rozveselení psavci slezli do táborové 
				klubovny, kde za praskotu ohně v krbu propukl seminář. Hlavní 
				slovo měl Sint, který po vítězstvích v minulých ročnících 
				postoupil do poroty, a to právem. Právě ukončil vysokoškolská 
				studia, jeho diplomová práce byla zaměřena na trampský slang, a 
				začal pracovat v Ústavu pro jazyk český. Literatura se stala 
				jeho životním údělem. Sint začal tím, že "ztrhal" svou vlastní 
				báseň "Jacku Londonovi", oceněnou prvním místem v r.1972 
				(básnička je ve výběru na www.sdruzeni-avalon.cz). Nazval ji 
				"klišé" a "křečovitou" a doporučil, že takhle se psát nemá. 
				Přítomní psavci ovšem nesouhlasili a báseň "Jacku Londonovi" 
				proti výtkám bránili, byť výtky pronášel sám autor. 
				
				 Hlavním 
				tématem semináře byla délka příspěvků. Rozsah byl totiž stanoven 
				na 35 řádek strojopisu. Povídkáři v čele s Houlou a Cimburou  se sjednotili pod 
				heslem, že na 35 řádků lze napsat anekdotu, ale nikoli pořádný 
				Příběh. Obhájci stanoveného rozsahu zase hájili porotce a 
				posluchače u ohně, aby se čtením dlouhých příspěvků příliš 
				neunavovali. Oháněli se laciným tvrzením, že dobrému psavci na 
				dobrou povídku 35 řádek stačí! 
				
				Na obrázku přemlouvají psavci Briggi, aby omezení délky 
				příspěvků bylo zrušeno (vpravo Cimbura). Briggi se tváří 
				odmítavě. Přesto se do dalšího sedmého ročníku v roce 1980 mohly 
				posílat povídky v libovolné délce, což způsobilo, že Zlatého 
				Trapsavce získal "Džbán plný duhy" - nejdelší příspěvek, jaký 
				kdy v Trapsavci zvítězil! Dodnes pamětníci vzpomínají na čtení 
				jeho přibližně šesti stran v noci u trapsaveckého ohně.  
				
				  
				
				Do šestého ročníku soutěže bylo posláno celkem 187 příspěvků, 
				z toho 45 povídek. Kategorie byly dvě, začátečníci a pokročilí. 
				Poměr mezi nimi byl zdravý; stejně příspěvků od "ostřílenců" i 
				od těch, kteří se v budoucnu "ostřílenci" stanou, čímž o  
				dnešní kvalitu a budoucnost  příštích ročníků soutěže bylo 
				postaráno. 
				
				Logem a symbolem šestého ročníku byl linoryt od Rolfa se 
				spícím trampem. Tenhle linoryt byl velmi oblíbený, samozřejmě 
				byl použit i na sborníček vítězných prací z toho roku. 
				
				 Porota 
				šestého Trapsavce byla skvělá, ale vyhlášení výsledků soutěže se 
				bohužel většina porotců nemohla zúčastnit. Porota byla ve 
				složení: Kapitán Kid, Georgína, Honza Dobiáš, Tomáš Axman a 
				básník Jaroslav Holoubek. Uspět před takovou porotou bylo 
				obtížné. 
				
				  
				
				V Soběšíně se opakovala výstava kresleného humoru. Náš 
				kreslený humor s Tomem se připojil k Trapsavci pod záminkou, aby 
				si mohli psavci na chvíli od literatury oddechnout a prohlížet 
				si i něco jiného. 
				
				 Za 
				setmění se zapálil oheň, četlo se, zpívalo, hrálo (k ohni 
				přijeli chrudimská Chrpa a Vorvani, hradecká Peronka a pražská 
				Sázava), rozdávaly se keramické ceny. Při recitaci Zlatého 
				Trapsavce, což byla báseň "Cesty" od Tapi, mnohým zatrnulo nad 
				jejím silným citovým nábojem. Tahle báseň patří spolu s dalšími 
				Tapininými dílky do zlatého fondu Trapsavce... 
				
				Ceny za povídky a básničky si od ohně odnesli většinou známí 
				autoři, Kutloch, Cimbura, Johny, Řešetlák, Petra Hedvičáková a 
				Houla dokonce dvě. Jako hvězdičky, co proletí nad hlavou a zase 
				zmizí, zazářily v tomto ročníku dvě povídky od Rebel z Prahy. 
				
				Vítězství "Cest" se mohutně oslavovalo do rána. Říjnové ráno 
				nad Sázavou bylo věru hodno básníka ... zpěv a veselí provázelo 
				psavce až do lokálky, kde bodrý průvodčí nevydával jízdenky, ale 
				požadoval peníze na pivo. V Čerčanech na nádraží se psavci 
				rozjeli do všech stran a šestý Trapsavec skončil ... 
				
				  
				Celý jeden "Táborový oheň" v Mladém 
				světě byl věnován Trapsavci a vítězným pracem. 
				
				Vítězné "Cesty" od Tapi si na internetu žijí vlastním životem. 
				Zkuste zadat do vyhledávače první verš "Jsou lidi, kterým 
				volnost stačí jen na úrovni vlastní cely" a vypadnou na vás 
				různé zdroje, kde se tahle báseň nachází. Pod jedním takovým 
				zdrojem je dokonce jako autor uveden "anonym". Tapininy "Cesty" 
				zlidověly ... 
				 | 
				
				 
				  
				Legenda o Tapi a 
				spartách  
				Ať si kdo chce říká, ať si kdo chce 
				vysvětluje jak to bylo, v mém deníčku je z trapsaveckého ohně v roce 
				1979 zapsáno zcela jasně: "Vokoun se vysmívá Tapině, že o 
				sobě říká slavná." Bylo to tedy v Soběšíně na šestém Trapsavci, kdy 
				Tapi na zastávce ve Vranicích vítala příchozí psavce otázkou:
				"Já jsem ta slavná Tapi, co píše do 
				Mladého světa. Máte někdo Sparty?" 
				
				  
				Sama Tapi se po více než třiceti letech k 
				této události vyjádřila na www.folktime.cz: 
				
				
				Já to teda na sebe prásknu.  
				Na jednom Trapsavci, který se konal v Soběšíně, jsme čekali na 
				nádraží na příjezd dalších lidí. Bylo nás tam patnáct nebo i 
				víc, byla naprostá tma, zima a vlak nejel. Tak jsme stáli a 
				kouřili. I já jsem v tu dobu byla kuřák, ale zas ne takový, 
				abych si kupovala cigarety. Někdo ve tmě zasomroval, tak jsem se 
				přidala. Obdržela jsem cigáro, ale Fenik vedle mě zklamaně řekl: 
				"Hm, startka. To musíš jinak! Musíš hlasitě zvolat: Já jsem ta 
				slavná Tapi, dejte mi někdo spartu!" V tý euforii jsem to 
				použila a fakt, sparta ke mně doputovala. 
				
				
				 
				  
				
				
				No a potom, jakmile se v Mladém světě objevil článek o 
				Trapsavci, hned vedle něj byl ještě jeden od Vokouna, který 
				tohle popisoval jako svůj první (a nejspíš dosud nepřekonaný) 
				zážitek z Trapsavce. Hned to věděla celá trampská veřejnost a 
				kam jsem přijela, tam mi to všichni připomínali.  
				Nejmín pět let dost hustě, ale i dnes jsem se toho, jak vidno, 
				nezbavila. Kdysi to bylo aspoň praktické, človek často přišel ke 
				spartám, ale dnes, když nekouřím, tak co s tím? Leda bych si to 
				dala jako epitaf ... 
				
				  
				Vokounův příspěvek byl zveřejněn "Táborovém 
				ohni" v rubrice "Zvěsti" takto: 
				"Trapsavec byl nádherný, ale nejhezčí bylo 
				přivítání na nádraží. Jedna z organizátorek, Tapi, nás přivítala 
				slovy: "Já jsem ta slavná Tapi, dejte mi někdo spartu," sdělil 
				této rubrice plzeňský Vokoun. 
				Jednotlivé výroky se podle podání poněkud 
				liší, ale význam zůstává stejný. Věta tak vstoupila do života 
				psavců, že jsem ji, což přiznávám, mnohdy  použila sama, 
				ale v pozměněné podobě: "Ahoj, já jsem to 
				slavné Kavče, co píše do Mladého světa. Kde se tu dá sehnat 
				kafe?" 
				Obrázek kouřících zvířátek nahoře 
				nakreslila Rebel 
				 
				
				  
				Na Trapsavci 1979 došlo 
				k mnoha událostem, novinkám a změnám. Jedna za všechny - Houla 
				opustil nepohodlí trampského zavazadla a začal jezdit s 
				turistickou krosnou ... ale i toto zavazadlo bylo ozdobeno 
				vodítkem a košíkem pro psíka Máslo. 
				 
				
				  
				Populární Čára 
				Pokud byl na nějakém potlachu Čára, o zábavu 
				bylo postaráno. Čára jako rozený bavič dokázal  povzbudit 
				pozornost tlachovníků i při hodně dlouhých  nocích u ohňů. 
				Na tomto Trapsavci skončil program brzy, a tak Čára uspořádal 
				improvizované divadelní představení o Popelce. Sám byl Popelkou, 
				Česílko staticky přisluhoval jako princ a Buldok předváděl 
				macechu, belhající o berli a volající  "mrcho, mrcho!" 
				Jenom tohle stačilo, aby přítomní psavci do rána neusnuli. 
				Čára je divadelník od přírody,  jeho 
				"kolenové" divadélko bylo proslavené. Na kolenou měl namalované 
				obličejíky a lýtka oblečená do "panenkovských"  kostýmků. 
				Nejoblíbenější scénkou byl "striptýz", kdy Čára v ladném 
				tanečním pohybu své mužné lýtko za veselého řevu přihlížejících 
				ze šatiček odhalil. 
				Čáru jako tanečníka s koleny můžete vidět  
				v  českém filmu Juraje Herze "Křehké vztahy" 
				z roku 1979 nebo ve 
				filmu Tomáše Vorla "Kamenný most" z r.1996.  
				
				  
				Camradlo z ohně 
				 |